بلاگ

۳ آذر, ۱۳۹۶

لامپ های فوق کم مصرف یا ال ای دی

لامپ های فوق کم مصرف یا ال ای دی

 

لامپ های فوق کم مصرف یا ال ای دی (LED Emitting Diode) قطعه الکترونیکی است که از خود نور منتشر می کند.

ابتدایی ترین نوع ال ای دی LED در حدود نیم قرن پیش در سال ۱۹۶۲ توسط نیک هولونیاک ابداع و (Dual IN-Line Package LED) نام گرفت که به شکل گلوله کوچک ۵ میلیمتری قرمز رنگ با ساختار ترکیبی از آلومینیوم ، آرسناید و گالیم بود.

با پیشرفت تکنولوژی قطعات دیگری به نام های زیر در راستای افزایش کیفیت و کارایی LED به بازار عرضه گردید

(SMD (Surface Mounted Device

(COB (Chip on Board

SMD که مخفف Surface Mounted Device میباشد در واقع قطعه الکترونیکی قرار گرفته بر روی یک صفحه است.این قطعه برای ایجاد روشنایی از لامپ های کوچک گرفته تا چراغ های خیابانی و حتی قطعات چشمک زن در تلفن های همراه استفاده می شود.

SMD در مقایسه با Dip LED کوچکتر بوده و کارایی بیشتری در انتشار نور با رنگ های مختلف دارد.اس ام دی ها بسته به تعداد دیودهای استفاده شده در آن دارای ۲،۴ و یا ۶ اتصال میباشد.هر کدام از این اتصال ها در واقع شامل یک الکترود مثبت و یک الکترود منفی هستند.بطور مثال SMD 5050 دارای ۳ دیود که نشان دهنده ۶ الکترود مثبت و منفی در این قطعه است .

مزیت SMD توانایی داشتن ۳ دیود به طور همزمان در ۳ رنگ اصلی سبز،قرمز و آبی بر روی یک سطح کنار یکدیگر است.به همین دلیل توسط آن میتوان نور در رنگ های دلخواه ایجاد کرد.این قطعات در اندازه های مختلف ساخته می شوند که اعداد بکار رفته در کنار SMD ها نشان دهنده اندازه آنها در مقیاس میلیمتر می باشد.به طور مثال SMD 3528 قطعه ای با طول و عرض ۳.۵ و ۲.۸ میلیمتر و یا SMD 5050 قطعه ای با طول و عرض ۵ میلیمتر می باشد.

COB که مخفف Chip On Board میباشد به دلیل داشتن دیودهای مختلف بر روی یک قطعه از جهاتی به SMD شباهت دارد.هر قطعه COB بطور معمول دارای ۹ دیود یا بیشتر است.تفاوت اصلی بین SMD و COB در نوع مدار آنها است بطوریکه قطعه COB فقط دارای ۲ الکترود مثبت و منفی برای کل مدار می باشد. در صورتیکه در SMD هر دیود بطور جداگانه دارای الکترودهای مثبت و منفی است.

این تفاوت بدین معناست که تراشه COB به دلیل داشتن ۲ الکترود مثبت و منفی قادر به تولید نور در رنگ های مختلف نمی باشد و این موضوع را میتوان بعنوان نقطه ضعف COB در مقایسه با SMD ذکر کرد.اما اهمیت اصلی و نقطه قوت COB داشتن شار نوری بالا است.

از مزایای قابل توجه محصولات فوق کم مصرف LED میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • طول عمر بالا در حدود ۲۵ برابر نسبت به لامپ های رشته ای (۲۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ساعت)
  • عدم تولید پرتوهای فرابنفش (Ultraviolet) و مادون قرمز (Infrared)
  • کاهش هزینه برق تا ۸۰%
  • کاهش دادن گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن (CO2)
  • بهره نوری بالا
  • استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربات
  • عدم کاهش یکباره شار نوری
  • امکان ترکیب رنگ ها و گستره وسیع نور
  • قابلیت استفاده در دمای ۴۰- تا ۸۵+ سلسیوس
  • قابلیت کلیدزنی بالا

در نهایت امروزه لامپ های فوق کم مصرف LED جزء بهترین راه حل های نور پردازی در تمامی زمینه ها بوده که این تکنولوژی مقرون به صرفه روز به روز در حال رشد و پیشرفت همه جانبه می باشد.

ال ای دی
درباره admin2
ابزارک متن
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای