۲۵ دی, ۱۳۹۳

تکنولوژی ال ای دی و آشنایی با آن

تکنولوژی ال ای دی­ ها ممکن است کوچک باشند ولی مدل­ های روشنایی جدید آنها مقدار قابل توجه نور از خود تولید می­کنند.در ابتدا به عنوان لامپ­ های وضعیت و اندیکاتور یا راهنما استفاده می­شدند و اخیرا در روشن­ سازی­ های زیر قفس ه­ای،روشن­ سازی سبک وکاربردهای اشاره­ هدایتی استفاده می­شوند و ال ای دی­ ها با روشنایی زیاد هم هستند که ظرف شش سال گذشته پدیدار شده ­اند.ولی فقط این چند وقت اخیر به صورت جدی به عنوان گزینه­ ای امکان ­پذیر در اهداف روشن­ سازی عمومی مورد توجه قرار گرفته ­اند.

دیودهای منتشر کننده­ نور (LEDs) دستگاه­ هایی در وضعیت جامد هستند که انرژی الکتریکی را مستقیما به نور تک رنگ تبدیل می­کند.چون آنها از تکنولوژی تولید نور سرد استفاده­ می­کنند که در آن اکثر انرژی به طیف مرئی تبدیل می­شود،ال ای دی­ ها انرژی را به شکل حرارت غیر تولید کننده­ نور هدر نمی­ دهند.برای مقایسه،اکثر انرژی در یک لامپ سیمابی به شکل مادون قرمز (یا غیر مرئی)در یک طیف است.در نتیجه،هم لامپ­ های فلوئروسنت و HID مقدار زیادی حرارت تولید می­کنند

ویژگی های ال ای دی ها

  • می­توانند از یک باتری قابل حمل و حتی آرایه­ (array) سلول های خورشیدی تغذیه شوند.
  • می­توانند به یک سیستم کنترل اضافه شوند.
  • اندازه­ آنها کوچک است و در مقابل شوک و لرزش مقاوم هستند.
  • زمان روشن شدن آنها خیلی کوتاه است.(۶۰ نانو ثانیه در مقابل ۱۰ میلی ثانیه برای لامپ سیمابی)
  • دارای رزولوشن رنگی بالایی هستند و خطر شوک پایینی دارند و یا اصلا ندارند.

قسمت مرکزی یک ال ای دی LED معمولی یک دیود است که به صورت یک تراشه در یک محفظه انعکاس دهنده قرار داده شده است و توسط یک فریم سرب فولاد ملایم که به یک جفت سیم برقی متصل است در جای خود نگه داشته شده است.

وقتی جریان در طول ناحیه­ اتصال دو ماده­ مختلف جاری می­شود،نور از درون تراشه­ کریستال جامد تولید می­شود.شکل و عرض پرتوی نور منتشر شده به وسیله­ فاکتورهای مختلفی هدایت می­شود:

شکل جام انعکاس دهنده،اندازه­ تراشه­ ال ای دی،شکل عدسی epoxy و فاصله­ بین تراشه­ ال ای دی و عدسی epoxy.ترکیب مواد،طول موج ورنگ نور را تعیین می­کند.ال ای دی­ ها علاوه بر طول موج­های مرئی در طول موج­های مادون قرمز از ۸۳۰ نانومتر تا ۹۴۰ نانومتر در دسترس هستند.

مفهوم “عمر” از یک صنعت تا صنعت دیگر متفاوت است.عمر مفید برای یک نیمه رسانا به عنوان زمان محاسبه شده تا رسیدن به ۵۰ درصد سطح روشنایی اولیه تعریف می­شود.

عمر یک ال ای دی بستگی به وضعیت بسته­ بندی آن،هدایت جریان و محیطی که در آن در حال کار کردن است دارد.یک دمای بالا به مقدار زیادی عمر ال ای دی را کوتاه می­کند.

به علاوه،در حال حاضر ال ای دی ­ها کل طیف نوری را پوشش می­دهند که شامل رنگ ­های قرمز، نارنجی،زرد،سبز،آبی و سفید می شود.

هرچند نورهای رنگی برای نصب­های خلاقانه مفید هستند ولی نور سفید همچنان بشترین استفاده را در تکنولوژی ال ای دی دارد.تا زمانی که رنگ سفید واقعی در دسترس باشد.

تحول در ال ای دی ها

  1. خم کردن پرتوها.این تکنیک شامل ترکیب کردن نور از چندین دستگاه تک رنگ می­شود.(معمولا قرمز،آبی و سبز).با تنظیم کردن پرتوها روی نقاط تسلیم شدت نسبی (relative intensity yields) برای رنگ دلخواه.
  2. یک روکش از فسفر فراهم کنید.وقتی فوتون­های انرژی داده شده از یک ال ای دی آبی یک روکش فسفری را مورد هدف و حمله قرار می­دهند،نور را به عنوان یک تلفیق از طول موج­ ها برای تولید نور سفید منتشر می­کنند.
  3. یک ساندویچ از نور ایجاد کنید.نور آبی از یک دستگاه ال ای دی نور نارنجی از یک لایه­ مجاور در یک ماده­ دیگر را استخراج می­کند.رنگ­های مکمل برای تولید نور سفید با هم ترکیب می­شوند.در میان این سه روش،روش فسفر به نظر بهترین تکنولوژی می ­آید.
نقص های ال ای دی ها

دیگر نقص طرح­های ال ای دی­ های اولیه، خروجی نور بود،در نتیجه محققان در حال کار کردن روی چندین روش برای افزایش واحد نوری (lumen) به ازای هر وات هستند.یک تکنیک افزایش دهنده­ (doping) جدید، خروجی نور را چندین برابر نسبت به نسل­ های قدیمی­تر ال ای دی افزایش می­دهد.روش ­های دیگر که در حال تکمیل هستند عبارتند از:

  • تولید نیمه رساناهای بزرگ­تر
  • عبور دادن جریان بزرگ­تر با استخراج حرارتی بهتر
  • طراحی یک شکل متفاوت برای دستگاه
  • اصلاح تبدیل کارآمد نور
  • بسته بندی چندین ال ای دی درون یک قبه­ epoxy واحد

ال ای دی­ ها در مسیر درستی برای تبدیل شدن به گزینه­ های روشن­ سازی قابل دوام قرار دارند.

ال ای دی , ,
درباره admin2
ابزارک متن
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای